2016. február 1., hétfő

Darren Shan: Rémségek Cirkusza

Darren Shan átlagos iskolásfiú mindaddig, amíg meghívást nem kap a Rémségek Cirkuszába, míg nem találkozik Madame Octával, az idomított pókkal… míg szemtől szembe nem kerül az éjszaka teremtményével… Darren és barátja, Steve, halálos csapdába esnek. Darrennek alkut kell kötnie az egyetlen személlyel, aki megmentheti Steve életét. Csakhogy ez a személy nem ember. Őt csak a vér érdekli.




Már nagyon régóta terveztem, hogy újraolvasom Darren Shan legismertebb sorozatát. Gondolom, nem vagyok vele egyedül, ha azt mondom, ez gyerekkorom egyik legnagyobb kedvence volt (a másik a Démonvilág sorozat), úgyhogy nagyon jó érzés volt újra levenni a polcról a köteteket. Régebben többször is újraolvastam őket, főleg ezt az első részt. Utána viszont jó sokáig nem nyúltam hozzá, úgyhogy bár emlékeztem a legtöbb dologra, azért még így is izgultam rajta.

Főhősünk, Darren és legjobb barátja Steve, kíváncsiságból elmennek egy előadásra, ahol különleges képességű, vagy torzszülött embereket mutatnak be: ez a Cirque Du Freak, vagyis a Rémségek Cirkusza. A farkasembertől kezdve a kígyótestű fiún át a szakállas nőig mindent láthatnak itt, és a srácok nagyon élvezik az előadást, csakhogy az egyik mutatványnál, ahol egy Mr. Crepspley nevű férfi egy mérges pókot idomít, Steve felismeri a fickót az egyik régi könyvéből. Mr. Crepsley ugyanis nem más, mint egy vámpír.
Innentől kezdve a srácok élete megváltozik. Steve megkéri a férfit, hogy változtassa vámpírrá, csakhogy az elutasítja őt, Darren pedig (aki imádja a pókokat) titokban ellopja az állatkáját, ezzel megpecsételve a saját sorsát. Ebből semmi jó nem fog kisülni...



Én nem igazán szeretem a cirkuszokat, legfőképpen azért, mert folyton csak az állatok kínzása jut róla eszembe, de oké, mivel ez egy könyv, elég hamar túltettem magam ezen. Ráadásul Darren Shan úgy írja le az előadásokat, hogy úgy éreztem, mintha én magam is ott ülnék a nézők között. Egyszerre volt szórakoztató és hátborzongató.

Így felnőtt fejjel már nagyon gyerekesnek és éretlennek tűnik az írásmód, ennek ellenére mégis magával ragad, és ennek köszönhetően gyorsan lehet vele haladni, egy nap alatt kivégeztem az egészet, de ha van időm rá, elég lett volna pár óra is, mivel csak 240 oldal körül van, a betűk pedig elég nagyok.
Ráadásul nincs benne üresjárat, és felesleges rizsa, úgyhogy folyamatosan fenntartja az olvasó érdeklődését.

Ami a legjobb az egészben, hogy Darren annyira emberi! Csinál hülyeségeket, nem is egyszer, de nem lehet elítélni, hiszen csak egy kisfiú. Hoz néhány nagyon rossz, és nagyon logikátlan döntést, de a gyerekek már csak ilyenek. És a könyv vége felé kiderül, hogy Darren igenis jó srác, minden hibája és hülyesége ellenére egy önzetlen, bátor fiú. Nagyon sajnáltam őt, hogy ezt a nehéz döntést, aminek borzalmas következményei vannak rá nézve, csakis Steve miatt hozta meg, aki viszont kicsit sem hálás érte, sőt (spoiler!) csak megutálja a főhősünket. A lényeg, hogy az én szememben ezzel Darren jóvá tette minden "bűnét".


Kedveltem Darren családját, fővel a húgával, Annie-vel való kapcsolata tetszett. Annie nem egy idegesítő kislány, hanem mindenben támogatja a bátyját, és fedezi őt a gázos helyzetekben.

Steve is szimpatikus volt az elején, egészen addig, amíg nem vált a rögeszméjévé ez a vámpír-dolog. Bár tudtam, hogy ez fog történni, most is nagyon sajnáltam, hogy így alakult a kapcsolatuk Darrennel. Steve egy igazán érdekes karakter, végig érezhető, hogy van egy sötét oldala.

Mr. Crepsley titokzatos, de humoros és kedvelhető szereplő. Nem az a tipikus, gonosz vámpír, és nagyon tetszett, ahogy Darrennel bánik. A pókjától, Madame Octától mondjuk a hideg is kirázott...
A vámpíros témában is vannak újítások, persze a legtöbb dolog, mint a koporsóban alvás, emberfeletti erő, vérivás és hasonlók megmaradtak, de például az emberből vámpírrá válás folyamata teljesen új volt számomra, és a félvámpírok, vámpír inasok leírása is egyedinek mondható.

A könyvből készült filmet 2009-ben mutatták be a mozikban, és emlékszem, borzalmas volt, pedig ha rendesen megcsinálják, szerintem hatalmas sikere lehetett volna a sorozat filmváltozatának. Így azonban köze nincs a könyvhöz, talán csak a Mr. Crepsley-t játszó színész mutat valami értékelhetőt, de még ő sem az igazi, az eredeti karakterhez képest szegény olyan, mint valami bohóc.


A történetből egy 12 kötetes manga adaptáció is készült, amihez még nem volt szerencsém, de talán egyszer majd sort kerítek rá, mert ha jól tudom a neten valahol fent van angolul, sőt egy pár fejezet még magyarul is. :)

Nem tudom, hogy akkor is ennyire imádnám, ha nem lenne ez a gyerekkori kedvencem, DE: mindenkinek azt ajánlom, aki belekezdett a sorozatba, hogy ne hagyja abba. Én is így teszek, úgy tervezem, hogy újra végigolvasom mind a 12 kötetet. :)
Az első rész fantasztikus, de ez csak Darren utazásának kezdete, még rengeteg minden fog történni, és hatalmas csavarok jönnek, úgyhogy semmiképpen sem szabad az első rész után abbahagyni az olvasást. Minden korosztálynak ajánlom, valamint kezdő olvasóknak és tapasztalt könyvmolyoknak egyaránt!

Történet: 5/5
Főszereplő: 5/5
Borító: 3/5
Kedvenc szereplő: Darren és Mr. Crepsley

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése